امروز : سه شنبه ، 28 فروردین 1403        ساعت :


جستجوی آزمایشات

نوع نمونه
Whole Blood 
آمادگی لازم قبل از نمونه گیری
با فشار
نام های مشابه
زمان سيلان بي تي – IVY
ورود به سیستم جوابدهی آنلاین



نام کاربری :

رمز ورود :

ثبت نام آزمایشگاه ها
ثبـــت نام پزشکـــــان
 
       
       

آخرین اخبار

کبد چرب، بیماری خاموش ١٤٠١/١/٢٨
بسیاری از پزشکان قدیمی، دیابت را مادر همه مریضی‌ها می‌دانند اما برخی متخصصین تغذیه کبد چرب را در صدر جدول بیماری‌های خطرناک و خاموش قرار می‌دهند. بیماری که شناخت علائم و ویژگی‌های آن ساده نیست و گاهی برای درمانش دیر می‌شود! [ ادامه ]
 
پیام های بهداشتی

 

  سنگ‌های کلیوی در دستگاه جمع کننده ادرار، در کلیه‌ها تشکیل می‌شوند. وقتی غلظت بعضی از مواد به اندازه‌ای بالا برود که قابلیت حل شدن خود را از دست بدهند، به صورت بلورهای کوچک رسوب می‌کنند و تشکیل سنگ کلیه را می‌دهند. سنگ کلیه در مردان شایع‌تر از زنان است، در سفیدپوستان بیشتر از سیاه پوستان دیده می‌شود و افراد چاق هم بیشتر این عارضه را تجربه می‌کنند.

 سنگ‌های کلیه انواع گوناگونی دارند که درمجموع به چهار نوع سنگ‌های کلسیمی، اوریکی، عفونی و سنگ‌های سیستئینی تقسیم می‌شوند ولی اکثر آنهااز اگزالات کلسیم ایجاد می‌شوند.

 با توجه به نوع سنگ کلیه، درمان هم فرق می‌کند. برای مثال افراد مبتلا به سنگ‌های اسیداوریکی باید جوش شیرین مصرف کنند تا ادرار آنها قلیایی شود. در مبتلایان به سنگ‌های عفونی عمل جراحی تنها راه درمان است تا همه سنگ‌ها بر داشته شود، این افراد پس از جراحی باید تا مدتی آنتی بیوتیک مصرف کنند.

  نشانه‌های بیماری سنگ کلیه زمانی ظاهر می‌شود که سنگ جا‌به‌جا‌ ‌شود. این نشانه هاشامل‌ ‌درد زیاد (ابتدا درد‌کم و‌ ‌به مرور دردبیشتر می‌شود.) درد کلیه به صورت خنجری از پشت شروع می‌شود و با عبور سنگ به طرف پایین حالب، درد به تدریج به لگن و کشاله ران کشیده می‌شود. حالت‌ ‌تهوع و استفراغ‌، ‌تب، ‌وجودخون در ادرار‌، ‌کاهش دفع ادرار و یا قطع کامل‌ ‌آن‌، ‌درد در هنگام ادرار کردن‌،‌ ادرار بودار‌و تیره‌، ‌وجود چرک در ادرار‌ و ‌نفخ از دیگر علائم آن می‌باشند.

  توصیه ها . . .

اگر سنگ کلیه دارید ،با این توصیه‌ها می‌توانید سنگ کلیه خود را از بین ببرید.

  • روزی 2 تا 3 لیتر آب بنوشید، یعنی 6 تا 8 لیوان.
  • لیمو ترش تازه بخورید. این کار، خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می دهد.
  • اگر سنگ کلیه تان ناشی از اسیداوریک بالاست، کمتر گوشت قرمز بخورید.
  • مصرف سبزی ها و میوه ها را بیشتر کنید.
  • اسفناج، ریواس، چغندر، کاکائو، چای پُررنگ، سبوس، آجیل، بادام و توت فرنگی حاوی اگزالات فراوان هستند و مصرف آنها احتمال ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد.
  • از قرار گرفتن در شرایطی که با تعریق بیش از حد همراه است، خودداری کنید.
  • بیشتر ورزش کنید و کلا تحرک تان را افزایش دهید.
  • بر خلاف تصور رایج، بد نیست میزان مصرف لبنیات تان را بیشتر کنید.
  • مصرف غذاهای تند را کاهش دهید و از مصرف غذاهای حاوی ادویه و چاشنی های فراوان خودداری کنید.
  • از افراط در نوشیدن قهوه خودداری کنید. کافئین موجود در قهوه، دفع کلسیم از ادرار را افزایش می دهد.
  • از خوردن آب انگور بپرهیزید. کسی نمی داند چرا ، ولی به هر حال خوردن آب انگور خطر ابتلا به سنگ کلیه را در افرادی که استعداد آن را دارند تا 44% افزایش می‌دهد.

 




جستجو بر اساس نام آزمایش


جستجوی آزمایشات






02133307551-02133674348